Thursday 21 February 2013

Yes, I'm A Dissapointment

40 hari.

Orang kata, kalau istiqamah melakukan sesuatu selama 40 hari, maka kekal lah perkara itu dalam dirinya. Seperti solat, jika dikerjakan 40 hari dengan penuh tertib dan khusyuk nescaya akan berterusanlah solat itu selagi tidak dikerjakan perkara mungkar. Hurm, kes aku ni bagaimana ya? Dah 40 hari, maka akan kekallah ia dalam diriku? Tersenyum aku bila memikirkannya.

Pagi tadi, aku berjumpa ketua jabatan aku buat pertama kali selepas aku kembali dari bumi Arab itu. Kerana kesibukan tugas, dia hanya sempat mengatur jadual untuk bertemuku hari ini selepas hampir seminggu aku pulang. Aku mengatur langkah longlai, tapi aku gagahkan juga supaya tidak nampak aku terganggu dengan keadaanku sekarang.

Ketua jabatanku telah banyak membantu aku dalam segala hal di tempat kerja. Aku menghormatinya lebih dari sekadar seorang orang atasan. Dialah yang telah mengambil aku bekerja 4 tahun lepas, dan dialah juga yang telah menutup aibku, dan membawaku pulang dari tanah Arab itu ketika aku buntu dengan langkahku. Orangnya simple, tapi penuh ilmu dan kesabaran.

Ketika aku masuk ke biliknya, dia tersenyum. Tawar. Tidak seperti sebelum-sebelum ini. Apabila berjumpa denganku, dia sentiasa bersemangat bila berbual denganku. Aku jelas kekok, walaupun sebelum ini aku sangat selesa dengannya. Tidak sepatah dia bertanya bagaimana ia terjadi, dan sentiasa bersikap positif dan menerima apa yang berlaku terhadapku.

"Bila saya tahu keadaan you, to be honest hati saya shattered."

"Saya ada harapan yang sangat tinggi for you. You are one of the staff yang saya harap untuk succeed and out stand among your batch, your group of colleague"

Hati aku remuk bila mendengar kata-kata itu. Aku tahu, aku telah menghancurkan harapan ramai orang. Mungkin dari segi kerja aku masih boleh berikan yang terbaik. Tapi dari segi sahsiah dan keperibadian, banyak yang sudah tercalar. Imej aku di depan ketuaku tidak lagi sama.

Tapi dia sangat positif. Aku tahu. Walaupun dalam perbualan itu penuh kekecewaan, tapi aku tahu dia masih berharap yang terbaik dariku. Aku tahu dia terkejut, dan reaksi itu mungkin hanya sementara. Dia pasti risau, dan sibuk bertanyakan apa tindakan untuk berdepan hadiah ini. Dan panjang lebarlah penenranganku. AKu yakinkan yang aku telah betul-betul insaf, dan akan mendapatkan bantuan terbaik. Dan dengan izin Allah, aku mampu hidup seperti biasa dan bekerja seperti dulu.

Matanya berkaca. Jelas. Tapi aku tahu dia menyimpan perasaan.

"Saya anggap semua dalam department kita macam keluarga. We spend 10 hours everyday with each other in the office, and even hujung minggu pun kita masih berhubung. Saya concern."

"Allah dah tentukan nasib you begini. Sabarlah. Dan nasihat saya, bukan sebagai bos you, tapi sebagai keluarga, jangan kembali lalai dan mengulangi kesalahan itu. Sebab memang lumrah insan, insan tu maksudnya lupa. Dan bila kita dah terbiasa dan ok, kita akan lupa dan buat semula. Biarlah sampai mati kekal macam ni."

Demi Allah, aku takkan mengulangi lagi kesalahan itu.

Nasihatnya amat terkesan. Aku tahu dan dalam setiap doaku selepas solat, aku bermohon supaya Allah kekalkan nikmat iman dalam diriku dan rasa takut akan siksamu sehingga akhir hayatku.

Aku jadi tertekan dengan perasaan bersalah bila menyebabkan orang kecewa denganku. I had failed you. Aku minta maaf.  Tidak ada apa yang mampu aku lakukan untuk mengubah masa silam itu, tapi aku akan mengubah masa depan ini InsyAllah.

Dan aku mengadu pada sahabat worior. Affected people katanya. And there are also like us, it will take some time for them to accept the news. Jangan katakan dia, aku sendiri pun masih goyang.

InsyaAllah. Things will get better.

3 comments:

  1. :) post awak pun baca nampak positif, walaupun merendah diri tapi nampak ada semangat.

    bagus teruskan sahabat!

    ReplyDelete
  2. :)

    sekadar peringatan untuk diri sendiri. berkongsi rasa. mudah-mudahan orang lain tak melakukan kesilapan seperti saya.

    ReplyDelete