Monday 15 April 2013

Hakikat Penciptaan Manusia

Semalam, dalam perjalanan balik dari tempat kerja aku mendengar satu nasihat yang cukup bermakna. Seorang ustaz (dalam Ikim.FM) berkata:

"Tubuh manusia dijadikan dari tanah. Jadi segala ubat dan penawar untuk semua jenis penyakit akan datang dari tanah. Contohnya habbatussauda, madu dan ubat-ubat buatan manusia. Semua berasaskan tanah. Tapi jiwa dan roh manusia berasal dari Allah, Yang Menciptakan. Jadi penawar untuk penyakit jiwa akan dari Allah juga. Berdoa dan bertaubatlah. Ketenangan hati akan datang bila kita ingat kepada Alllah dalam setiap kesusahan."

Sangat betul dan tepat kata-kata tersebut. Aku terpaku sebentar, bila mendalami setiap baris ayat itu. Dalam situasi diri aku sekarang, tiada sesuatu yang aku mahukan selain keampunan Allah dan ketenangan hati. Dan aku tahu, bermula dari situ aku mampu membina kembali kehidupan dan mengejar cita-cita. InsyaAllah.

Afterall, penawar yang benar-benar diperlukan bila berdepan dengan hadiah Allah ini bukanlah ubat fizikal, tapi penawar penyakit hati dan nafsu.

2 comments:

  1. Benar, bro.. hope u alwalys positive dan boleh bantu kawan2 kita kat sana. *thumbs up*

    ReplyDelete
  2. kuat dalam, kuatlah luaran. Inshaa Allah.

    ReplyDelete