Wednesday 10 July 2013

My latest CD4 count, fresh from Sg Buloh. Syukur!

Salam Ramadhan. Syukur setinggi-tingginya kepada Allah kerana tahun ini aku sekali lagi dapat bertemu bulan barkah ini, dan merasai nikmatnya puasa.

Sebenarnya memang bukan dirancang untuk aku mengambil keputusan ujian darahku hari ini. Aku sekadar mengikuti tarikh yang diberikan dan hadir seawal 745 pagi di pintu pagar HSB. Jujurnya, aku memang berdebar. Mereka-mereka yang tahu cukup memahami perasaan aku sejak semalam. Tak senang duduk. Mengalahkan orang nak pergi bernikah.

Tapi rahmat Ramadhan, urusanku pagi ini cukup mudah. Ambik nombor (orang ke-11) dan meminta untuk berjumpa Dr Anuradha. Kemudian aku menunggu, sambil ditemani novel dan whatsapp. Seperti berjanji, aku bertemu 2 lagi sahabat senasib yang kami sememangnya rapat dalam PPWM.

Kurang lebih sejam menunggu, nomborku dipanggil. Bilik 3. Aku bertemu Dr Ben, seorang lagi ID consultant kerana Dr Anuradha masih belum sampai ke klinik. Tanpa berlengah, dia terus menunjukkan keputusan ujian darah aku 2 minggu lepas. Aku sendiri agak terkejut kerana keputusan itu jauh dari jangkaan. Hampir sekali ganda dari bacaan ketika aku mula-mula didiagnos.

Dr Ben hanya tersenyum. Perkara sebegini biasa terjadi katanya. Amalkan cara hidup sihat dan teruskan bersikap positif dan ceria.

Sebelum masuk berjumpa Dr Ben, aku telah sediakan beberapa set soalan.

Soalan 1: New WHO guideline that was launched during IAS 2013. Antara lain menyarankan supaya rawatan HAART dimulakan apabila baccan CD4 kurang 500.

Jawapan: Cara rawatan tersebut memang telah dimulakan di beberapa negara maju sejak 5 tahun kebelakangan. Dan daripada kajian pakar-pakar mereka, memang terbukti secara saintifik dan statistik, tahap kesihatan pesakit akan bertambah baik untuk jangka masa panjang (15-20 tahun). Kementerian memang sedang mengkaji dari segi kos/bebanan kerajaan untuk mengikuti panduan terbaru ini, dan akan dilaksanakan dalam amsa terdekat. - Ini jawapan peribadi Dr Ben. Mungkin terdapat pandangan lain dari doktor berbeza.

Soalan 2: Pengambilan tablet Vitamin C untuk meningkatkan antibodi. Apa kebaikan serta kesan terhadap buah pinggang dan hati?

Jawapan: Pengambilan vitamin C tidak memberikan kesan ketara terhadap buah pinggang dan hati. Ini kerana  vitamin C sendiri memang baik untuk sistem pertahanan tubuh. Tapi masih terdapat kesan sampingan kerana bahan yang digunakan untuk membuat sarung kapsul, pewarna dan bahan tambahan untuk ketahanan pil berbeza dari setiap jenama. Ini tidak dapat dipastikan melainkan pil vitamin c tersebut memang diakui oleh Kementerian Kesihatan dan digunakan di hospital-hospital kerajaan. Dr Ben tidak menyarankan pesakit yang sihat untuk mengambil vitamin C kerana ia cukup dengan diet harian yang seimbang sahaja. Badan kita tidak memerlukan kandungan vitamin C lebih, melainkan terdapat masalah hati, enzim, malnutrisi dll.

Soalan 3: Kaedah rawatan untuk HPV dikalangan PLHIV. Bagaimana protokol rawatan di hospital kerajaan?

Jawapan: Di klinik ID, doktor hanya akan memeriksa pesakit sekiranya mereka mengadu tentang keganjilan pada organ-organ tertentu. Sekiranya terdapat discharge (bendalir) dari vagina/anus, pesakit akan di rujuk ke bahagian pembedahan am untuk ujian seterusnya. Sekiranya terdapat sympton seperti rashes, herpes dan warts, pesakit akan dirujuk ke pakar kulit. Klinik ID hanya akan mengeluarkan ubat berdasarkan arahan yang diterima oleh pakar-pakar berkenaan.

Soalan 4: Sekiranya CD4 masih tinggi/normal, dan pesakit ingin mendapatkan zuriat, apakan langkah terbaik yang harus dilakukan.

Jawapan: Mulakan HAART dan tunggu sehingga VL undetectable. Ini saranan peribadi Dr Ben. Beliau tidak akan sama sekali mengambil risiko untuk pasangan terdedah dengan HIV. Ini juga bertepatan dengan guideline baru WHO 2013.

Aku memang gembira pagi tadi. Segala kegusaran hilang bila keputusan yang baik aku terima. Aku juga tumpang gembira untuk sahabatku yang telah boleh berpuasa esok kerana cocktail ubatnya ditukar kepada sehari sekali.

Rahmat Ramadhan. Subhanallah.

7 comments:

  1. wah taniah bro..

    wah dah mcm baca kat blog AHP.. cuma ganti doktor Iskandar dengan Doktor Ben.

    Selamat berpuasa Bro!

    good luck

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. thank you!!! tu lah, bila sy baca balik memang rasa plagiarize AHP.

      anyway selamat berpuasa juga!

      Delete
  2. Alhamdulillah. Eh, according to the literature if you start taking medication early chances for you to be functionally cured is very high.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Yes memang ada prove fot that, as what happen to one baby in US where she start the medication after her birth. Now she is still free from the HIV.

      Delete
  3. Yg pnting pkongsian tu xkisah siapa tiru siapa. Niat kita nk bntu komuniti. Gud job

    ReplyDelete