Sunday 13 October 2013

Eid-ul Adha!

Hari ini 14 Oktober 2013 merupakan hari dimana seluruh umat Islam yang sedang menunaikan Haji, berkumpul di Arafah untuk menunaikan rukun haji Wukuf. Wukuf merupakan kemuncak pekerjaan Haji, dimana setiap orang yang berniat mengejakan haji hendaklah berada didalam sempadan Arafah apabila masuknya waktu Zohor.

Aku masih teringat ayah berkata, Haji itu Wukuf. Sama ada orang itu sihat, sakit meskipun hampir ajalnya pun, pasti dibawa ke Arafah untuk berwukuf dengan ambulans dan kerusi roda. Itu kisah saudara-saudara kita di Makkah yang sedang mengabdikan diri kepada Allah.

Buat kita di sini, disunatkan berpuasa pada hari ini. Aku tahu entri ini lewat, tapi tidak salah mengingatkan dan berazam untuk berpuasa tahun hadapan. Kata Rasulullah:

Daripada Abu Qatadah al-Anshari r.a.; Rasulullah  ditanya tentang berpuasa di hari Arafah. Maka Baginda bersabda: “Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim).

Tapi, bagi orang yang berwukuf hari ini, Rasulullah melarang mereka berpuasa.

Dari Abi Hurairah r.a., ia berkata, “Rasulullah  telah melarang puasa pada hari Arafah di Padang Arafah.” (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Dawud, Nasa-i, dan Ibnu Majah)

Banyak pendapat yang membahaskan tentang puasa hari Arafah, rajin-rajinkan membaca :)

Esok kita bakal menyambut satu lagi hari kebesaran Islam. Ambil peluang untuk bertemu rakan-rakan, bermaafan dan meperbaiki hubungan dengan keluarga. Mana-mana yang melaksanakan ibadah korban, rajin-rajinkan diri membantu dan ikhlaskan hati dalam setiap perbuatan kita. Jangan nanti tak dapat daging, merungut pula. 

Aku akan memandu pulang ke kampung petang nanti. InsyaAllah, esok bersama seluruh ahli keluarga kecilku. Doaku untuk semua. 

No comments:

Post a Comment